۱۳۹۲ آبان ۳۰, پنجشنبه

جنس دست اول و دست دوم با هم فرق دارد


جنس دست اول و دست دوم با هم فرق دارد.
سوپر ادمین
در نظام مرد سالار سلطه مردان بر زنان بخشی از ساختار اجتماعی است اولین سلطه‌ای که اعمال می‌شود سلطه اقتصادی و تضعیفاقتصادی و مالی زنان است.مذهب و سنت‌ها و باورهای فرهنگی از جمله ابزاری هستند که می‌تواند تسلط بلامنازع اقتصادی مرد بر زن را به گونه‌ای طراحی کند که زن، بی‌قدرتی را باور کرده و آن را بپذیرد.
قدرت حلقه گمشده حق انتخاب و امنیت و استقلال زنان است. قدرت مقوله‌ای است که نیاز به سیاست‌گذاری عمومی برای ایجاد و تداوم دارد. در جامعه‌ای که اگر شوهر فوت کند همسر تنها یک هشتم اموال مرد ارث می‌برد و اگر مرد ۲ همسر داشته باشد همان یک هشتم بین دو زن تقسیم می‌شود و یا ارث دختر نصف اولاد پسر است بی‌قدرتی زنان در صدر سیاست‌گذاری عمومی طراحی شده است تا زن به عنوان کالای جنسی هم‌واره در اختیار مردان باقی بماند.
آن‌چه مسلم است زنان قدرت‌مند می‌توانند « دست دوم بودن»را به عبارتی منسوخ شده تبدیل کنند. چندی پیش وقتی در مستند صیغه در ایران پخش شد. فیلمی که پس از چندی از روی یوتیوپ جمع آوری شد.
از آیت الله گرامی درباره علت اذن از پدر برای دختر باکره سوال کردند وی پاسخ داد: «برای این‌که بین جنس دست اول و جنس دست دوم تفاوت وجود دارد». پاسخی که خشونت و نابرابری و نگاه غیر انسانی در آن کاملا مشهود است و به همین دلیل هم‌چنین تفکر سنتی حاکم بر حوزه‌ها از هر گونه مناسباتی که مبتنی بر برابری است مخالفت می‌کند.
آن‌ها به‌خوبی می‌دانند رشد برابری میان زن و مرد مهم‌ترین ابزار مقابله با خشونتی است که زن را جنس دست دوم می‌داند. در کلام آخر باید گفت هرچه رابطه زنان و مردان به برابری نزدیک شود، بیشتر شاهد آن خواهیم بود که زنان به خشونت تن ندهند و با تن ندادن به خشونت تغییر رفتار و نگاهی مثبت به زن در خانه و جامعه ایجاد کنند.
1

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر