۱۳۹۲ آبان ۲۸, سه‌شنبه

فعالان حقوق بشر انتشار ویدئوی اعتراف محکومان به اعدام شهر شوش توسط پرس تی وی را محکوم کردند


فعالان حقوق بشر انتشار ویدئوی اعتراف محکومان به اعدام شهر شوش، توسط پرس تی وی را محکوم کردند +فیلم

فعالان حقوق بشر انتشار ویدئوی اعتراف محکومان به اعدام شهر شوش، توسط پرس تی وی را محکوم کردندفعالان در تبعید: انتشار ویدئویی از اعترافات سه زندانی اهل شوش توسط “پرس تی‌وی” با اعتراض فعالان حقوق بشر  از اهواز مواجه شده است. آنها انتشار ویدئویی در خصوص اعترافات سه زندانی محبوس در زندان کارون اهواز، توسط این شبکه تلویزیونی وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، را همکاری اطلاعاتی این تلویزیون برای مشروعیت بخشیدن به احکام اعدام آقایان علي چبيشاط، سيد خالد(ياسين) موسوي و حکم 25 سال حبس آقای سلمان چایان می خوانند.
بنا بر اطلاع”کمپین صلح فعالان در تبعید”، تلویزیون دولتی و برون مرزی جمهوری اسلامی ایران، “پرس تی وی” که قبل از برگزاری جلسه دادگاه با تیتراژی کوتاه ، متهمان یاد شده را به عنوان عوامل انفجار خط لوله گاز اهواز معرفی کرده بود؛دیشب اما پس از صدور دو حکم اعدام و یک حکم 25 سال حبس، با انتشار ویدئویی 25 دقیقه ای در صدد مشروعیت به احکام صادره بود.
کریم دحیمی، فعال حقوق بشر در گفتگو با خبرنگار”سودویند” در خصوص این فیلم می گوید: “استرس ناشی از فشار در چهره متهمان در فیلم نمايان است.”
وی می گوید: ” سه متهم بر اثر شكنجه شديد براي ضبط اين برنامه چندين بار به بيمارستان فاطمه زهرا منتقل شدند و حتى براي اين مورد(اخذ اعتراف و ضبط برنامه) چندين روز اعتصاب غذا كردند كه نهایتا با تهديد متهمان و خانواده آنها، اين برنامه توسط پرس تی وی، تهیه و منتشر شد.”
آقای دحیمی بر اساس گزارش منابع داخلی می افزاید:” سه متهم اصلا به دادگاه انقلاب اهواز برده نشدند بلكه در اداره اطلاعات اهواز محاكمه شدند و بر اثر شكنجه شديد براي ضبط اين برنامه چندين بار آنها را به بيمارستان فاطمه زهرا منتقل شدند و حتى براي اين مورد(اخذ اعتراف و ضبط برنامه) چندين روز اعتصاب غذا كردند كه نهایتا با تهديد متهمان و خانواده ها توانستند، متهمان را وادار به اعتراف در خصوص انفجار خط لوله گاز، در محوطه زمینهای کشاورزی خودشان، کردند.”
در همین خصوص و طبق گزارش پیشین “کمپین صلح فعالان در تبعید” در روز شنبه 30 شهریور، حدود 12 نفر از خانواده های محکومین با تجمع در مقابل دیوان عالی کشور، ضمن اعتراض به احکام صادره، خواهان لغو آن، توسط شعبه 2 دادگاه انقلاب اهواز به رياست قاضي سيد محمد باقر موسوي شدند.
آنها می گویند که اين احكام  بر اساس مواد قانونی مستند صادر نشده و  غير عادلانه مي باشد.
طبق گزارشهای مختلف منابع محلی، این افراد از اعضای موسسه فرهنگی شباب شوش (جوانان شوش) هستند که به اتهام همکاری در انفجار خط لوله گاز شهر شوش دستگیر و محاکمه شده اند. مؤسسه شباب (جوانان) در برقراري كلاسهاي تقويتي و تدريس زبان عربي و كمك به  دانش آموزان محروم جهت شركت در كنكور همچنين در رابطه با  برپائي جلسات شب شعر در شوش فعاليتهاي فراواني داشته اند که بنا بر اظهار منابع محلی راهیابی 45 دختر روستاها و ده ها تن از جوانان عرب شهر شوش و حومه به دانشگاه شهرستان علون (عبدالخان) ، از جمله نتایج این تلاش ها بوده است.
سه شنبه 3 آبان سال 91  خط لوله انتقال گاز اهواز به شوش و شوشتر و چند شهر دیگر، در 15 کیلومتری شهر شوش، دچار آتش سوزی شد. مدیرعامل شرکت گاز خوزستان در آن زمان، ضمن رد هرگونه خرابکاری، این آتش سوزی را یک حادثه خواند و به ایرنا گفت: علت آن در دست بررسی است. اما کمتر از سه هفته بعد آقایان علي چبيشاط، سيد خالد (ياسين)موسوي، سلمان چاياني؛ از اعضای موسسه شباب، توسط اطلاعات بازداشت و اندکی بعد با رای شعبه دو دادگاه انقلاب اهواز به رياست قاضي سيد محمد باقر موسوي به اعدام و زندان محکوم شدند.
آقای دحیمی در گفتگو با “سودویند” تاکید کرد: ” اين افراد كسي را نكشتند و حكم اعدام و اتهام محاربه براي اين اشخاص صدق نمي كند.”
وی می گوید تلاش مقامات قضائي برای مرتبط کردن اين افراد با تشكيلاتي خارج از كشور نیز در راستای توجیه احکام صادره است.
آقای دحیمی افزود: اين عمل غير قانوني پرس تي وي در همکاری با نهادهای امنیتی و اطلاعاتي درجهت اخذ “اعترافات تلويزيوني” زیر شکنجه، خلاف تمام مبانی اخلاق رسانه و البته بی سابقه نبوده و از دلایل قرار گرفتن آقای عزت الله ضرغامی، رئیس رادیو و تلویزیون دولتی ایران در لیست تحریم اتحادیه اروپا بوده است.
گفتنی است علاوه بر آقای ضرغامی، در ماه مارس 2013 آقایان محمد سرافراز، رئیس پرس تی وی، و حمیدرضا عمادی، رئیس اتاق خبر این شبکه تلویزیونی برون‌مرزی جمهوری اسلامی ایران، در فهرست تحریم‌شدگان اتحادیه اروپا قرار گرفتند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر