۱۳۹۲ آذر ۹, شنبه

1600 شهر جهان یک صدا به اعدام نه میگویند

١٦٠٠ شهر جهان یک صدا به اعدام، نه میگویند

شهرها براي زندگي
امروز در ۱۶۰۰ شهر جهان ٬ هزاران نفر عليه اعدام به خيابان ميروند٬ نه به اعدام در همه جا!
امروز ٣۰ نوامبر روز جهاني اعتراض به اعدام در سراسر جهان با فراخوان يک نهاد به اسم Sant'Egidio است.
يک موسسه مذهبي وابسته به کليسا در ايتاليا فراخوان اين روز را داده و هر سال مجموعه برنامه هايي عليه اعدام دراين روز در سراسر جهان برگزار ميشود. امسال برگزار کننده ها اعلام کرده اند در ۱۶۰۰ شهر و در ۷۰ کشور جهان٬ ميتينگها و سخنراني و جلساتي با فرياد نه به اعدام برگزار ميشود. روز ٣۰ نوامبر به اين دليل انتخاب شده است که
در سال ۱۷۸۶ توسکانا يک شهر در ايتاليا٬ اولين شهر در دنيا بود که شکنجه و اعدام را ممنوع اعلام کرد. اين سازمان ايتاليايي بهمين دليل ٣۰ نوامبر را روز اعتراضات بين المللي عليه اعدام اعلام کرده است. از سال ۱۹۹۸ يک طومار اعتراضي عليه اعدام توسط اين نهاد علني شده است که تا کنون ۵.۵ ميليون نفر آنرا امضا کرده اند.
جنبش جهاني عليه اعدام٬ يک جنبش گسترده است و خواست همه سازمانها و نهادها ممنوعيت فوري اعدام است.
در دسامبر ۲۰۰۷ مجمع عمومي سازمان ملل براي اولين بار با راي بالايي يک قطعنامه داد که خواهان توقف احکام اعدام و ممنوعيت اعدام در جهان بود.در دسامبر ۲۰۱۲ مجددا با اکثريت بيشتري اين قطعنامه ( ۱۱۰ راي در مقابل ٣۹) تصويب و علني شد.
فشار بر دولتها باعث شده است که تعدادي در مقابل اين اعتراضات جهاني کوتاه آمده و اعدام را ممنوع کنند.
در امريکا در شش سال اخير ۶ استان اين کشور رسما اعدام را ممنوع کردند. در افريقا سازمان حقوق بشر افريقا در سال ۲۰۱۲ با تصويب يک قطعنامه اعلام کرد که سعي کنند درهمه کشورهاي افريقايي اعدام را ممنوع کنند. در اکتبر ۲۰۱٣ يمن اعدام کودکان را ممنوع کرد.
هم اکنون ۱۴۰ کشور جهان رسما اعدام را ممنوع کرده اند يا در عمل اعدام نميکنند. ۵۱ کشور جهان هنوز اعدام ميکنند. روند بازگشت اعدامها متاسفانه در برخي کشورها اتفاق افتاده٬ در ژاپن و يا هند و پاکستان بعد از چندين سال توقف اعدامها در اين کشورها ما شاهد اجراي احکام اعدام در اين سه کشور بوده ايم.
واقعيت اينست که چهار کشور جهان در صدر جدول اعدامها هستند و ايران يکي از اين کشورها است. و در هر برنامه بين المللي بايد د رمورد چين٬ ايران٬ امريکا و عربستان سعودي بطور ويژه حرف زد و کار کرد.
ما در جريان کنگره جهاني عليه اعدام در سپتامبر ۲۰۱٣ با مسئولين اين نهاد ايتاليايي گفتگويي داشتيم و از آنها خواستيم با توجه به گسترش اعدامها در ايران در دوره روحاني٬ در مورد اين اعدامها در جهان بيش از پيش افشاگري کرده و خواهان اعمال فشار به جمهوري اسلامي ايران شوند.
کميته بين المللي عليه اعدام
٣۰ نوامبر ۲۰۱٣

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر