خبرگزاری هرانا - جمعی از مدافعان و فعالان حقوق زنان با انتشار بیانیه ای نسبت به موج جدید بازداشت فعالان زن اعتراض کردند.
به گزارش وبسایت تا قانون خانواده برابر، در بخشی از این بیانیه آمده است: "در فضای کنونی که برای گرم کردن بازار رقابت های سیاسی و جناحی، شعارهای مختلفی درباره جایگاه زن در جامعه سر داده میشود، تنها برداشت واقعبینانه ای که از افزایش چنین فشارهایی بر مدافعان حقوق زن می توان داشت، این است که برخلاف ادعاهایی که می شود، صاحبان قدرت و آنهایی که بر نهادهای اجرایی و امنیتی تسلط دارند، در عمل مخالف حقوق زنان و فعالیت های مدنی مدافعان حقوق زنان هستند."
متن کامل بیانیه به شرح زیر است:
ایجاد محدودیت و تنگنا برای فعالان زن، گویا به یکی از پیش فرض های ثابت دستگاه های امنیتی تبدیل شده تا مبادا زنان این سرزمین اجازه پیدا کنند که برای پیگیری مطالبات و خواسته های برحقشان دست به اقدامی بزنند. تماسهای تهدید آمیز، احضارهای غیررسمی، و بازداشت فعالان زن، فهرست کوچکی از مجموعه فشارهایی است که تحت عنوان "برخوردهای پیشگیرانه" توسط ماموران امنیتی انجام می شود، و متاسفانه قوه قضاییه هیچگونه مسئولیت پذیری و نظارتی بر چنین اعمالی ندارد. به تازگی، و البته برای چندمین بار در سال های اخیر، چنین فشارهایی بر فعالان زن افزایش یافته است؛ و به دلایل نامشخص، فعالان زن در خانه یا خیابان بازداشت می شوند و از فعالیتهای مدنی و قانونی آنها ممانعت به عمل می آید. مریم بهرمن، مرضیه وفامهر، و مریم بیدگلی از جمله زنانی هستند که اخیراً توسط دستگاههای امنیتی بازداشت شدهاند.
مریم بهرمن، از مدافعان حقوق زنان در شیراز، یکی از نخستین زنانی است که قربانی موج جدید بازداشت ها بوده است. وی، صبح روز ۲۱ اردیبهشت ماه در منزلش بازداشت شد. ماموران امنیتی پس از تفتیش منزل و ضبط برخی از اموال شخصی، ایشان را به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی" بازداشت کردند. وی برای مدتی در زندان اطلاعات شیراز موسوم به "پلاک صد" بازداشت بود، اما پس از آن به زندان اصلی شیراز منتقل شد. در حال حاضر، وی در وضعیت بلاتکلیف به سر می برد و مسئولان قضایی نسبت به شرایط آزادی وی تعلل می کنند.
مرضیه وفامهر، بازیگر سینما، از جمله زنان هنرمندی است که در نیمه نخست تیرماه بازداشت شد و همچنان در زندان به سر می برد. به گفته ناصر تقوایی، همسر وی، مرضیه وفامهر بیش از بیست روز است که در زندان قرچک ورامین در بازداشت به سر می برد. مسئولان قضایی تاکنون به صورت رسمی درباره اتهام مرضیه وفامهر پاسخگو نبوده اند، اما گفته می شود ایفای نقش وی در فیلم «تهران من حراج» دلیل بازداشت او بوده است.
آخرین مورد بازداشت ها، مربوط به مریم بیدگلی، از فعالان کمپین یک میلیون امضاء در شهر قم است که صبح روز ۳۰ تیرماه در منزلش در قم بازداشت شد. پیش از این، مریم بیدگلی به همراه فاطمه مسجدی در اردیبهشت ماه ۱۳۸۸ توسط ماموران امنیتی در قم دستگیر شده و در نهایت به شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند. دستگیری اخیر مریم بیدگلی برای اجرای حکم شش ماه حبس وی انجام شده است. او در تماسی که با خانواده اش داشته، از انتقالش به بند نسوان زندان لنگرود شهر قم خبر داده است.
البته، بازداشت های اخیر فعالان زن، صرفاً محدود به موارد فوق نیست. در ماههای گذشته، منصوره بهکیش، از مادران پارک لاله؛ مریم مجد، عکاس و خبرنگار ورزشی؛ معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی؛ مهناز محمدی، مستندساز؛ و پگاه آهنگرانی، بازیگر سینما، نیز بازداشت شده بودند که با پیگیری خانواده و وکلایشان آزاد شدند.
در فضای کنونی که برای گرم کردن بازار رقابت های سیاسی و جناحی، شعارهای مختلفی درباره جایگاه زن در جامعه سر داده میشود، تنها برداشت واقعبینانه ای که از افزایش چنین فشارهایی بر مدافعان حقوق زن می توان داشت، این است که برخلاف ادعاهایی که می شود، صاحبان قدرت و آنهایی که بر نهادهای اجرایی و امنیتی تسلط دارند، در عمل مخالف حقوق زنان و فعالیت های مدنی مدافعان حقوق زنان هستند.
ما، جمعی از مدافعان حقوق زنان، با امضای این بیانیه، ضمن اعتراض نسبت به بازداشت های اخیر و فشار بر فعالان زن، از مقامات و مسئولان قضایی و همچنین زنانی که در جایگاه نمایندگی زنان در مجلس نشسته اند، میخواهیم که به وظیفه قانونی خود عمل کرده و نسبت به آزادی فعالان زن اقدام نمایند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر