۱۳۹۲ آذر ۲۳, شنبه

کمبود و گرانی دارو _ رنج بیماران سرطانی

ایرنا:کمبود و گرانی دارو، رنج بیماران سرطانی کرمانشاه را بیشتر کرده است

به گزارش خبرنگار ایرنا، اغلب داروهایی که برای این دسته از بیماران تجویز می شود خارجی است و تحت پوشش خدمات بیمه ای قرار نمی گیرد.

تحریم های ناعادلانه غرب علیه ایران نیز قیمت این داروها را تا حد زیادی افزایش داده و این امر سبب شده بسیاری از بیماران سرطانی که توانایی تهیه این داروها را ندارند ناخواسته و به اجبار دست از مداوا بکشند و مشغول دست و پنجه نرم کردن با بیماری خویش شوند.

این در حالیست که به دلایلی از جمله تغذیه نامناسب، نداشتن تحرک، آب و هوای آلوده و ... روز به روز به تعداد بیماران سرطانی در میان جوامع افزوده می شود.

به گفته مسوولان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، سالانه دو هزار و 500 نفر به بیماران سرطانی استان کرمانشاه اضافه می شود.

بیماران سرطانی این استان گرانی و کمبود برخی داروهای درمان این بیماری را از جمله مشکلات عمده خویش عنوان می کنند و در انتظار فرجی برای حل این مشکلات هستند.

تعدادی از این بیماران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفتند در اکثر مواقع داروهای خود را در داروخانه های استان نمی یابند و مجبورند این داروها را از دیگر استانها بویژه تهران تهیه کنند.

یکی از این بیماران که 65 سال سن دارد و حدود 11 سال است که با بیماری سرطان پروستات دست و پنجه نرم می کند، گفت: بیشتر داروهایی که پزشک برای بیماری من تجویز می کند در داروخانه های استان کرمانشاه یافت نمی شود.

ˈ عباس . ح ˈ گرانی این داروها را از مشکلات مهم دیگر بیماران سرطانی خواند و افزود: بیشتر داروهای درمان این بیماری، تحت پوشش خدمات بیمه ای نیست و باید بصورت آزاد تهیه شود.

وی اظهار کرد: این دو مشکل سبب شده نتوانم سر وقت داروهای خود را دریافت کنم و بیشتر اوقات زندگیم را با تحمل درد سپری می کنم.

یکی دیگر از این بیماران که حدود هشت سال است که به سرطان سینه مبتلاست، گفت: داروهایی که پزشک برای من تجویز می کند در داروخانه های سطح استان یافت می شود اما گران است.

ˈ طوبی.ع ˈ که 50 سال سن دارد، افزود: صرف 566 هزار تومان در هر ماه برای تهیه دارو زندگی او را با مشکل مواجه کرده است.

وی اظهار کرد: برای درمان باید هر ماه یکبار یک نوع آمپول را تزریق کنم که با وجود اینکه ایرانی است اما تحت پوشش خدمات بیمه نیست و 140 هزار تومان قیمت دارد.

این بیمار کرمانشاهی افزود: مصرف 30 عدد قرص در هر ماه از دیگر داروهایی است که برای من تجویز می شود و برای تهیه این قرص ها باید 426 هزار تومان هزینه کنم.

دیگر بیمار سرطانی نیز از کمبود دارو در داروخانه های کرمانشاه گلایه کرد و گفت: به دلیل این مشکل آمپول هایی را که پزشک برایم تجویز می کند با 20 روز تاخیر تزریق می کنم.

ˈ فروغ السادات. پˈ 62 ساله بیش از چهار سال است که گرفتار بیماری سرطان معده شده و از دو مشکل کمبود و گرانی دارو در روند درمان رنج می برد.

وی با بیان اینکه بسیاری از داروهای خود را در داروخانه های استان پیدا نمی کنم، اضافه کرد: از هنگامی که ایران مورد تحریم ناعادلانه قرار گرفت این مشکل بوجود آمد.

این بیمار کرمانشاهی اظهار کرد: البته از زمان فعالیت دولت تدبیر و امید، اغلب داروهای بیماران سرطانی در داروخانه های بیمارستان ها توزیع می شود و تا حدودی باعث برطرف شدن مشکلات قبلی شده است.

در این حال معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیشتر داروهای بیماران سرطانی در داروخانه های سطح استان یافت می شود.

دکتر ˈقباد محمدیˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برخی اقلام دارویی نیز در داروخانه های استان نایاب است و برای تهیه آنها باید به پایتخت مراجعه کرد که این مشکل فقط مختص کرمانشاه نیست و در اغلب استانهای کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه کرمانشاه از جمله استانهای کشور است که مصرف داروهای سرطانی در آن بالاست، گفت: علت این امر مراجعه فراوان بیماران سرطانی استانهای همجوار به کرمانشاه برای مداواست.

محمدی افزود: تمام اقلام دارویی بیماران سرطانی تقریبا بصورت همسان بین استانها توزیع می شود، اما برخی از بیماران برای مداوا به استانی دیگر مراجعه و عملا از سهمیه دارویی آن استان استفاده می کنند.

وی گفت: به همین دلیل است که در بعضی مواقع بیماران سرطانی استان کرمانشاه با کمبود دارو مواجه می شوند، چرا که بیماران استانهای همجوار از سهمیه دارویی کرمانشاه استفاده می کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص گرانی داروهای بیماران سرطانی نیز اظهار داشت: هم اکنون داروی هرسپتین که هر عدد آن در بازار آزاد بین 70 تا 80 میلیون ریال است در داروخانه بیمارستان امام رضا (ع) و دو داروخانه دیگر سطح شهر کرمانشاه میان بیماران توزیع می شود.

وی در خصوص بالا بودن قیمت داروهای شیمی درمانی نیز گفت: این داروها قیمت مصوب کشوری دارد و در همه جای کشور با قیمتی یکنواخت توزیع می شود.

محمدی افزود: در سه ماه گذشته با تمهیدات رییس سازمان غذا و دارو بسیاری از داروهای شیمی درمانی تحت پوشش بیمه قرار گرفته و سقف بیمه ای تعدادی از این داروها نیز افزایش یافته است.

اما مشکل بیماران سرطانی استان کرمانشاه فقط به این دو مورد ختم نمی شود و در استانی که پذیرای درمان تعداد فراوانی از بیماران سرطانی از افراد بومی و استانهای همجوار است فقط یک دستگاه رادیوتراپی وجود دارد.

بسیاری از بیماران سرطانی برای انجام رادیوتراپی مجبورند حدود 60 روز در نوبت باشند، در حالی که دوره درمان با این دستگاه حدود یک ماه کامل است.

رییس انجمن بیماران سرطانی استان کرمانشاه گفت: یک فرد مبتلا به سرطان برای درمان بوسیله رادیوتراپی باید 30 تا 45 روز بطور متوالی تحت درمان با این دستگاه قرار گیرد تا نتیجه مطلوب در درمان حاصل شود.

دکتر ˈ نسرین امیری فرد ˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تنها دستگاه رادیوتراپی استان در سال 86 در مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) کرمانشاه راه اندازی شد و اکنون پنج روز در هفته تعداد محدودی از بیماران تحت درمان با آن قرار می گیرند.

وی گفت: علاوه بر بیماران بومی، بیماران استانهای ایلام، لرستان و حتی کشور عراق نیز برای انجام رادیوتراپی به این مرکز درمانی در کرمانشاه مراجعه می کنند و یک دستگاه جوابگوی نیاز این همه بیمار نیست.

امیری فرد افزود: از سوی دیگر این دستگاه به ملحقات خاصی مانند سی تی اسکن مخصوص نیاز دارد که هنوز از وجود آن بی بهره است و خود دستگاه نیز کامل نیست.

وی با بیان اینکه هزینه درمان یک دوره کامل با این دستگاه از 10 تا 30 میلیون ریال متغیر است، گفت: افرادی که تحت پوشش خدمات بیمه ای هستند یا اصلا مبلغی در این زمینه پرداخت نمی کنند یا اینکه 30 درصد هزینه دوره کامل درمان را می پردازند.

امیری فرد اظهار کرد: تنها مشکل بارز در این زمینه کمبود تعداد دستگاههای رادیوتراپی است که در بسیاری مواقع به دلیل تاخیر در درمان، باعث پیشروی بیماری در بدن فرد می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر